Donderdag 12 maart - Tongariro Alpine Crossing - Wandeling van 20 km langs kraters

12 maart 2020 - Tongariro National Park, Nieuw-Zeeland

Voor het eerst deze vakantie gaat onze wekker heel vroeg: 6.10 u.

Onze shuttlebus naar de startplaats van de wandeling vertrekt om 8 u. Daarom rijden we om 7 u weg. Onderweg hebben we mist, afhankelijk van de hoogte waar we rijden. We zien in de auto een mooie zonsopkomst.

Het gebied is heilig voor de Maori, er mag niet gebouwd worden. Al het buspersoneel zijn ook Maori's. Vóór vertrek doet de chauffeur een gebed aan hun voorouders voor een goede aankomst. Hij eindigt wel met Amen😜

Bij de start om 8.45 u is het nog mistig, maar na 1 km is het al zonnig. We beginnen redelijk vlak. Maar na een poosje wordt het al flink klimmen. Veel trapjes continu omhoog. Het wordt ook the devil's staircase genoemd. Sonja moet regelmatig op adem komen. Maar het is de moeite waard. Prachtige uitzichten over de kraters en meren met allerlei kleuren.

We zijn ook niet de enigen die daar lopen. Het is één lange rij van mensen. In het hoogseizoen schijnt het er soms file te zijn😜

Het bovenste deel is erg winderig, zelfs op zo'n zonnige dag. De waarschuwingen om genoeg warme en winddichte kleding mee te nemen zijn niet voor niets.

Na de top is er een kortere afdaling over veel losliggende stenen en zand: heel verraderlijk.

Om 12.30 u houden we even lunchpauze op een beschut plekje in de zon.

Na een heel stuk redelijk vlak langs het grote meer begint de lange afdaling aan de andere kant van de bergen. Dit is een goed pad dat wel heen en weer zigzagt. We hebben een prachtig uitzicht over twee meren: Lake Rotoaira en Lake Taupo. Overal zie je ook stoom uit de bergwand komen.

Het is een lange afdaling, hoe lager we komen, hoe meer laagjes we kunnen uittrekken.

Aan het eind van de officiële wandeling moeten we nog 1 km naar de parkeerplaats.

De tocht zou volgens de organisatie 19,4 km zijn. Maar mijn Endomondo-app geeft 24 km aan. Die is altijd erg betrouwbaar.

Op de terugweg komen we nog langs een leuke kiwi, helemaal van hout gemaakt.

Onze Airbnb-gastheer Tim schreef in zijn recensie over ons: “Lovely couple, well organised and apparently a lot fitter than younger people who are more often than not exhausted by the Tongariro Alpine Crossing 😜

1. Jannie en Erik:
    14 maart 2020
    Wow, ik wist niet dat jullie ook naar de maan gingen.
  2. Leen Dekker:
    14 maart 2020
    Mooi hè, Erik. Lijkt er op met al die kraters.....
  3. Sonja Zeilmaker:
    15 maart 2020