Zondag 15 maart - van Rotorua via Te Puke naar Waihi

15 maart 2020 - Waihi, Nieuw-Zeeland

We rijden langs de kiwi🥝plantages in Te Puke, dat zich de kiwi-hoofdstad van de wereld noemt. Overal zien we kiwiboomgaarden.

We willen naar Kiwifruit Country voor een rondleiding etc. Maar vanwege de oogst is die gesloten. We zijn toch maar zo brutaal om er naar binnen te gaan.

We kunnen zo mooi de kiwi's fotograferen en kijken hoe ze geplukt worden. De plukkers hebben grote zakken op hun borst, waar ze de geplukte kiwi's in laten vallen. Daarna legen ze de zakken in grote kisten.

De mannen gaan maar al te graag op de foto. Ze komen allemaal uit India en studeren en werken in NZ, vertellen ze.

Een stukje verder komen we langs een marae (ontmoetingshuis van de Maori).

We rijden langs Tauranga en vlakbij de haven is Mount Maunganui. Die zou ik wel willen beklimmen voor het mooie uitzicht, maar die heeft Sonja al genoeg gehad 😜 Het is ook een wandeling van een uur omhoog en weer terug. Dus gaan we daar maar lekker naar de ligweide van het stadsstrand aan de boulevard en eten we een lekker ijsje.

Rond half 5 komen we aan bij Gloria en Mike op de boerderij in Waihi. We worden meteen al begroet door hun hond.

1. Sandra Dekker:
    17 maart 2020